Charaktery platforma edukacyjna

[* *}
Przypomnij hasło Zarejestruj się

JAK RADZIĆ SOBIE Z PRZECIWNOŚCIAMI LOSU?

               

 

    

    

  


W radzeniu sobie z kryzysem ważne są Twoje uczucia, myśli i działania. Stosując proste wskazówki, możesz wzmocnić swoją sprężystość w tych trzech obszarach – i pokonać trudności +więcej





PSYCHOLOGIA NA CO DZIEŃ

Jak psychologia może pomóc w radzeniu sobie z codziennością?

 

Dzięki sprężystości możemy wzmacniać siebie w kryzysach – przekonuje dr Pauline Wallin z Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, psycholożka kliniczna, która prowadzi praktykę terapeutyczną od 35 lat.

 

Życie nam się układa, wszystko idzie jak z płatka, gdy nagle zupełnie niespodziewanie dopada nas kryzys –  wypadek, poważna choroba, kłopoty finansowe czy rozstanie z partnerem. Oczywiście na takie zdarzenia nie możemy się w pełni przygotować. Jednak na szczęście większość z nas ma to coś, co pozwala nam przetrwać najgorsze życiowe burze – sprężystość emocjonalną.

– Człowiek sprężysty może się ugiąć pod naciskiem sytuacji trudnej, a potem znów powstać, a nawet rozwinąć się. To obrazowo pokazuje, że nie chodzi o jakiś mój statyczny zasób, taki jak cechy charakteru, ale o sposób, w jaki zachowuję się w sytuacji trudnej. Ten sposób zaś oczywiście zależy również od zasobów, jakimi dysponuję, będąc w opresji – wyjaśnia prof. Jacek Bomba. Sprężystość pomaga nam w adaptacji do wciąż zmieniających się okoliczności. Dostosowywanie się do nieoczekiwanych zmian wymaga czasu i wysiłku. Ale jeśli uda nam się pokonać trudności, możemy wyjść z kryzysu odporniejsi i silniejsi.

 

Jak dzięki sprężystości radzić sobie z przeciwnościami losu?

W radzeniu sobie z kryzysem ważne są Twoje uczucia, myśli i działania. Stosując proste wskazówki, możesz wzmocnić swoją sprężystość w tych trzech obszarach.

 

Twoje uczucia

> Pozwól sobie na złość i smutek. To zupełnie normalne reakcje na niepewność.

> Staraj się doceniać cenne chwile spokoju i radości.

>  Obawy o przyszłość są zupełnie naturalne. Pamiętaj: im więcej wiesz o problemie i strategiach radzenia sobie z nim, tym mniej się martwisz.

Spodziewaj się huśtawki emocjonalnej: czasem będziesz czuć się dobrze, innym razem kryzys Cię przytłoczy. Z czasem emocjonalnych „dołków” będzie coraz mniej.

 

Twoje myśli

Zachowaj optymizm. To, w jaki sposób myślisz o problemie, może być niezwykle istotne i decydować o tym, jak szybko i efektywnie dostosujesz się do nowej sytuacji. Unikaj katastroficznych wizji – mówiąc o problemie, staraj się nie używać słów takich jak „straszne”, „nigdy” czy „zawsze”.

>  W miarę możliwości, staraj się postrzegać problem w kategoriach wyzwania. Na razie możesz nie mieć pomysłu na to, jak sobie z nim poradzić. Ale przyjmij, że masz umiejętności, które pomogą Ci pokonać trudności.

> Przypomnij sobie, w jaki sposób wcześniej udało Ci się poradzić sobie z problemem. Co pozwoliło Ci wtedy wyjść z opresji? Jakie strategie były najbardziej pomocne?  Sprawdź, które z nich możesz zastosować w obecnej sytuacji.

> Zmień perspektywę – otwórz się na wdzięczność. W najtrudniejszych sytuacjach uciekamy się do tego sami z siebie – mówimy „Straciliśmy wszystko w pożarze, ale przecież ocaleliśmy”.  Ta strategia jest pomocna także w mniej dramatycznych okolicznościach, jak gdy po otrzymaniu diagnozy stwierdzamy: „Nie mogę uwierzyć, że mam nadciśnienie. Ale przecież są teraz na nie skuteczne leki”. Taka zmiana perspektywy może stanowić znaczący krok naprzód i pomóc odzyskać nadzieję. Staraj się dostrzegać wszystko to, co dobre w Twoim życiu.

 

TWOJE DZIAŁANIA

> Postaw na bezpieczną rutynę. Taka strategia pozwoli Ci odzyskać poczucie kontroli, kiedy czujesz, że Twoje życie przewróciło się do góry nogami. Wstawaj, jedz posiłki i kładź się spać codziennie o tej samej porze. Staraj się aktywnie spędzać wolny czas. Stawiaj przed sobą niewielkie osiągalne cele – dzięki temu poczujesz się skuteczny i potrzebny.

> Nie planuj długofalowo – zwłaszcza na początku kryzysu. Skoncentruj się na tym, co możesz zrobić tu i teraz.

> Opracuj elastyczny plan wyjścia z kryzysu. Kiedy emocje opadną, łatwiej będzie Ci rozważyć „na chłodno” różne strategie wyjścia z problemu. Na przykład, kiedy otrząśniesz się z pierwszego szoku po rozpadzie związku, wprowadź w swoim życiu zmiany, dzięki którym poznasz nowych ludzi. Idź na siłownię, zapisz się na warsztaty, wypróbuj wolontariat. Metodą prób i błędów znajdź aktywność, która przyniesie Ci radość.

> Nie działaj samotnie. Spędzaj czas z przyjaciółmi i znajomymi. Rozmawiaj o swoich problemach z ludźmi, których darzysz szacunkiem i zaufaniem. Poradź się osób, które są (lub były) w podobnej sytuacji. Może znają skuteczne sposoby na uporanie się z problemem?

 

Pamiętaj, że radzenie sobie z kryzysem przypomina długą podróż – nie ma tu prostych „recept” dla wszystkich. Wybierz te wskazówki, które mogą stać się dla Ciebie drogowskazami, kierującymi do wyjścia z kryzysu. Powodzenia!

 

Oprac. Paulina Pająk, Katarzyna Moskal na podst. Pauline Wallin, Bouncing Back: Coping With The Unexpected